TRANSLATE - TRADUCTOR

Prova objectiu Olympus MZuiko 17mm F:1.2 Pro




Aquest 17mm F1.2 és un objectiu que tenia ganes de provar a la vida real ja que la seva gran lluminositat afegida a la seva presumible qualitat òptica i el seu enfocament automàtic el col·loquen en una categoria a part dins del sistema m4/3, un espai compartit amb els seus germans de lluminositat similar com son el MZuiko 25mm F1.2 i el 45mm F1.2, del qual ja vaig publicar una prova en aquest bloc. L'objectiu utilitzat durant aquests dies ha estat un préstec de l'amic Manel Abril i com a resum ràpid us puc dir que em farà mal tornar-li 😁. Com ja és habitual en aquesta casa, si cliqueu a sobre de les imatges les podreu descarregar a mida real i al final trobareu uns quants raws per jugar amb ells a més d'una petita comparativa amb el MZuiko 17mm F1.8mm.

La bella Pen F i el 17mm F1.2

Es podria dir que aquest és un objectiu contundent per als estàndards del sistema m4/3 pels seus 390 gr. de pes, els 87 mm de longitud i els 68 de diàmetre (manual d'instruccions i característiques aquí ). Tot i així cau còmode a la mà, la sensació que transmet és de qualitat per pes i tacte. Disposa d'anell d'enfocament retràctil per a focus manual i un botó L-Fn per adjudicar-li una funció si ho creiem necessari, aquestes són els únics comandaments que ofereix. Internament disposa de 15 lents muntades en 11 grups, sent 7 d'elles especials. El diafragma és de 9 làmines, l'orifici que deixa és arrodonit per ajudar a obtenir millors desenfocaments i tanca fins a F:16. La distància mínima d'enfocament és de 20 centímetres des del sensor, que es tradueixen en uns 8 reals des de la part davantera de l'objectiu. Quant a l'enfocament automàtic, és de tipus intern i la marca insisteix que s'ha potenciat la rapidesa, precisió i absència de soroll, cosa que agrairan els aficionats al vídeo. El diàmetre de la rosca per a filtres és de 62mm i per descomptat està segellat contra esquitxades d'aigua i pols. La unitat provada és Made in Vietnam.



La carta de presentació tècnica és impressionant i ajuda a entendre el preu una mica per sobre dels 1000 €. Però la justificació principal del cost econòmic estarà en si compleix correctament la seva comesa. L'ús més lògic per a un objectiu lluminós angular és fotografiar en situacions de poca llum ja sigui en interiors mal il·luminats o exteriors a la nit. En aquestes situacions, amb objectius de lluminositat "normal" hauríem de pujar la sensibilitat de la càmera i/o activar l'estabilitzador d'imatge, però aquests dos o tres passos més de lluminositat que aporta aquest 17mm F1.2 són determinants en algunes situacions ja sigui per poder pujar una mica la velocitat i congelar el moviment, o bé baixar sensibilitat per guanyar qualitat d'imatge. Serveixin com a exemples les imatges següents:


ISO 640, F1.2, 1/40. seg.
A la fotografia superior era important congelar el moviment de la noia que ve pel passadís mal il·luminat i això es va aconseguir pujant la sensibilitat a 640 i baixant diafragma a F:1.2 (tenia posat mode A a la càmera), resultant una velocitat de 1/ 40 seg. suficient perquè la protagonista aparegués prou nítida tot i venir caminant. 
Altres vegades és important baixar la sensibilitat per aconseguir la millor qualitat d'arxiu possible per tenir molt rang dinàmic ja que a la imatge aparèixen negres profunds i altes llums. Aixó ho aconseguirem fent servir un objectiu molt lluminós com aquest 17mm, un bon exemple és la imatge que ve a continuació:

ISO 200, F:1.2, 1/13 seg.
En aquesta situació era important disparar a baixa sensibilitat perquè el cel de la part superior apareixeria molt granulat si s'hagués utilitzat alta sensibilitat, així que vaig posar ISO 200, el diafragma més obert possible, F:1.2, i la velocitat resultant de 1/13 seg . va ser suficient a pols perquè la imatge no aparegués trepidada. Amb un objectiu menys lluminós hauria hagut de pujar sensibilitat o baixar velocitat i això hauria tingut repercussions negatives en la qualitat de la imatge.
Cal afegir que un dels avantatges dels objectius angulars muntats sobre un sensor m4/3 és que la zona enfocada és molt més ample que en altres sistemes i cal menys llum perquè aparegui tot enfocat. A continuació deixo una taula de profunditats de camp on es veu que un 17mm muntat en una Olympus pre-enfocat a 5 metres amb diafragma 5.6 mostrarà tot enfocat des de 1.9 metres fins a infinit:



Serveixi com a exemple la imatge inferior. En aquest interior de la basílica de Santa Maria del Mar la idea era que apareguessin enfocats tant l'orgue en segon pla com el llum que penja del sostre. Per això vaig tancar diafragma a F:5.6 a més d'activar l'estabilitzador d'imatge i pujar una mica la sensibilitat disparant a pols ja que en aquesta esglèsia no deixen utilitzar trípode. Si cliqueu sobre la imatge veureu el resultat al 100%:

Però per a un servidor el principal atractiu d'aquest 17 mm és que la màxima obertura de F:1.2 permet desenfocaments selectius que no estan a l'abast d'òptiques més fosques de la mateixa focal i això per si sol ja justificaria la seva utilització. A continuació deixo un parell d'imatges fetes a aquesta obertura:

A més, quan utilitzem obertures grans els punts de llum desenfocats es transformen en preciosos cercles de llum que podem utilitzar amb finalitats estètiques:

ISO 640, F:1.2, 1/13 seg.
La qualitat d'imatge a diafragmes mitjans és enorme, si les condicions de llum ho permeten és un plaer utilitzar-los en imatges que es presten a l'observació dels petits detalls, a continuació uns exemples perquè cliqueu i els vegeu al 100%:

ISO 200, F:6.3, 1/40 seg.

ISO 200, F:13, 1/500 seg.

ISO 200, F:6.3, 1/4 seg. a pols.

ISO 200, F:7.1, 1/320 seg.

Una altra característica peculiar d'aquest objectiu és que a diafragmes tancats o molt tancats, a partir de F:8, el sol o les altes llums formen una estrella fantàstica pràcticament lliure d'artefactes visuals. Una curiositat, aquesta estrella té 18 raigs, 2 per cadascuna de les 9 pales del diafragma. Aquest comportament ens parla de l'excel·lent disseny òptic de l'objectiu i la noblesa dels materials utilitzats, feia molts anys que no veia res de semblant! Unes imatges de mostra:

ISO 200, F:9, 1/2000



ISO 200, F:10, 1/800 seg.



Pel que fa al comportament de l'enfocament automàtic juntament amb la Olympus EM1 MKII amb firmware 3.4 utilitzada en aquesta prova, no tinc motius de queixa: ni tan sols en situacions amb poca llum amb subjectes de baix contrast l'aufofocus ha tingut dubtes i mira que aquests dies hem estat a llocs molt foscos! Normalment utilitzo un sol punt d'enfocament petit col·locat al centre, durant aquests dies el seu comportament ha estat més que excel·lent malgrat la foscor. Alguns exemples amb fotografies en què en realitat veiem més llum de la que hi havia en aquella època, t'ho juro per Maitani:

ISO 200, F:1.2, 1/20 seg. a pols.

Basílica de Santa Maria del Mar. ISO 200, F:2.2, 1/4 seg. a pols.

ISO 200, F:2.5, 1/6 seg. a pols.
Quant a les aberracions cromàtiques, s'aprecien lleugerament a plena obertura en zones d'alt contrast, però diafragma F:2.8 ja són pràcticament inexistents. La nitidesa és bona també a plena obertura, sobretot al centre, però a partir de F:2 ja és sorprenent ia F4 i F5.6 és simplement extraordinària. 

ISO 200, F:4, 1/15 seg. a pols.
Fent un punt i a part, dins de la galàxia de productes m4/3 la competència en el segment dels angulars moderats és enorme. Però potser el principal rival d'aquest MZuiko 17mm F:1.2 és el seu germà de lluminositat F:1.8, una altra petita meravella que calça molt bé sobretot amb la Pen F i molt utilitzat pels amics de fotografiar al carrer gràcies a la seva qualitat i mida petita. I ara la pregunta del milió: És molt millor el 17mm F1.2 que el 17mm F:1.8? Queda justificada la diferència de preu entre ells? Bé, no tinc una resposta que serveixi per tothom, però ho intentaré!


A part la lluminositat, el 17mm F1.2 és una mica millor, només una mica, en algunes coses: nitidesa, absència de flares  i rapidesa d'enfocament. I no és que el 17mm F1.8 sigui dolent, que no ho és, sinó que el “gran” és una mica millor. Dit duna altra manera, el 17mm F1.8 és excel·lent, el F1.2 és extraordinari! Crec que el millor és que mireu vosaltres mateixos els arxius de mostra i traieu les vostres conclusions. La meva opinió, i si la butxaca m'ho permetés, és que m'agradaria tenir tots dos: el 1.8 per patejar els carrers amb la Pen F i el 1.2 per quan les coses es posen difícils quant a llum! 
El bodegó que he utilitzat per a la comparativa és el que segueix, i sota hi ha els enllaços que heu de clicar per descarregar-vos les imatges de mostra, tant els RAW com els Jpg directes de càmera:




MZuiko 17mm F1.2 RAW


MZuiko 17mm F1.2 Jpeg de càmera


MZuiko 17mm F1.8 RAW

MZuiko 17mm F1.8 Jpeg de càmera


I ja estem arribant al final de la prova. Personalment utilitzo el MZuiko Pro 45mm F1.2 per a retrat i també per a macro amb anells d'extensió i he de dir que és un objectiu perillós. Quan t'acostumes a fer fotos amb tan poca llum es converteix en una addicció i arribes a creure que és el normal quan això només és a l'abast de molt pocs objectius i menys amb autofocus. He de dir que la raó principal per la qual m'ha encantat aquest 17mm F1.2 ha estat per la seva capacitat per al desenfocament, la bellesa del bokeh i la seva facilitat per fer fotografies amb poca llum, per aquest ordre. Fer fotografies a la nit o en interiors es converteix en un joc per ell, i quan tanquem diafragma la qualitat és sorprenent, sense dificultats per enfocar encara que falti la llum. Aquest any ja vaig tard,però el proper ja sé que demanar per al meu aniversari, començaré a portar-me bé! Això si, m'encantaria que la família d'objectius Olympus de lluminositat F1.2 s'ampliés amb un 12mm, si algun dia apareix em demano primen per provar-ho!
Us deixo unes quantes imatges més de mostra, moltes gràcies per arribar fins aquí i sobretot, us desitjo molta salut per seguir gaudint de la fotografia!



ISO 200, F1.2, 1/80 seg.

ISO 200, F5.6, 1/25 seg. a pols

ISO 200, F:2.8, 1/5 seg. a pols.

ISO 800, F:1.2, 1/4000

ISO 200, F:1.2, 1/8000

ISO 200, F:1.2, 1/60

ISO 200, F:5.6, 1/2000

ISO 200, F:6.3, 1/500

ISO 200, F:1.2, 1/640

ISO 200, F:8, 1/20 seg. a pols

ISO 200, F:2.2, 1/40

ISO 200, F:2.2, 1/200

ISO 200, F:1.2, 1/80

ISO 400, F:4.5, 1/800